تماس تلفنی کری با معلم، عقب‌نشینی سیاسی یا سرگشتگی دیپلماتیک؟
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

در شرایطی که اوباما قبلا شورای مخالفان سوریه را به‌ رسمیت شناخته بود، تماس وزیر خارجه او با وزیر خارجه دولت اسد از دید کارشناسان بیان‌گر نوعی عقب‌نشینی سیاسی همراه با سرگشتگی دیپلماتیک است.

 بیش از یک‌سال از زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده اعلام کرد که از این پس شورای مخالفان را در سوریه به رسمیت می‌شناسد می‌گذرد. هنوز از خاطره‌ها نرفته است که چگونه در یک برهه زمانی خاص و در شرایطی که تصور می‌شد تروریست‌های سوریه قابلیت به‌دست گرفتن قدرت را در این کشور دارند، آمریکا و متحدانش اعلام کردند که شورای مخالفان سوری را برای حکومت بر این کشور به رسمیت می‌شناسند.

یک‌سال پس از آن ماجرا، شورای به‌رسمیت شناخته شده کاملا در موقعیت ضعف قرار گرفته است. پیش‌روی نیروهای ارتش سوریه در مناطق مختلف و پاکسازی این مناطق از لوث وجود گروه‌های تروریستی آنان را بر آن داشته تا با متهم کردن دولت سوریه به استفاده از تسلیحات شیمیایی، باراک اوباما را در برابر خط قرمزی که یک‌سال پیش خود تعریف کرده بود، قرار دهند.

آن روزها که اوباما این خط قرمز را تعریف می‌کرد، تصور نمی‌کرد که بار دیگر ارتش سوریه کنترل اوضاع را در این کشور در دست بگیرد و از سوی دیگر یقین هم داشت که بشار اسد از سلاح شیمیایی در درون مرزها استفاده نمی‌کند. به باور یک تحلیل‌گر اندیشکده رند، «در حالی که [ادعا می‌شود] سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شده است، آمریکا همچنان در حاشیه تحولات سوریه باقی مانده و این از آن روست که بسیاری از مولفه‌ها از زمان اعلام خط قرمز مزبور تغییر کرده‌اند.»

شاید اوباما آن زمان فکرش را هم نمی‌کرد که جنایت‌کاران سلفی به چهره اصلی اپوزیسیون سوریه تبدیل شوند و از همان رو بود که اظهار داشت: «در این گروه به اندازۀ کافی نمایندگی از اقشار مختلف مردم سوریه وجود دارد که بتوان آن را به رسمیت شناخت. ما ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالف سوریه را به عنوان نمایندۀ رسمی مردم سوریه می‌شناسیم.»

در شرایط فعلی وزیر امور خارجه ایالات متحده طبعا نه با «ولید معلم»، وزیر خارجه سوریه که باید با مسئولین ائتلاف مخالفان ارتباط مستقیم برقرار کند. اصولا در عرف دیپلماتیک، بازیگر دولتی ارتباطات رسمی خود را بازیگر دولتی دیگر برقرار می‌سازد هرچند که ارتباطات غیر رسمی بین دولت‌ها و بازیگران غیر دولتی عجیب نیست.

اگر دولت آمریکا مخالفان سوریه را به‌رسمیت شناخته است، طبعا برقراری ارتباط تلفنی با وزیر خارجه دولت بشار اسد، دست‌کم می‌تواند نشانه‌ای از یکی از دو مقوله زیر باشد:

اول، عقب‌نشینی از به‌رسمیت شناختن مخالفان سوری به‌عنوان دولت قانونی در سوریه است. چه آقای کری بخواهد و چه نخواهد، تماس تلفنی او با ولید معلم و تقاضا از وی برای بازرسی بازرسان سازمان ملل از منطقه «غوطه» در ذیل خود کم و بیش چنین معنایی دارد؛

دوم، سرگشتگی در سیاست خارجی آمریکا می‌تواند علتی دیگر برای این اقدام باشد. واشنگتن از یک‌سو نمی‌خواهد به جهانیان بگوید که خطوط قرمزش از اساس بی‌معنا هستند و از سوی دیگر تمایل به درگیری جدی در خاورمیانه ندارد. از نظر نظامی، قطعا ایالات متحده توان ضربه زدن به سوریه را دارد اما توان نظامی تنها چیزی نیست که برای چنین اقداماتی به آن فکر می‌شود. ایالات متحده برآورد صحیحی ندارد که در صورت اقدام نظامی علیه سوریه منافع این کشور و همچنین رژیم صهیونیستی با چه تبعاتی مواجه خواهند شد؟ اگر قرار باشد جنگی دامنه‌دار اتفاق بیفتد، تلاش‌های اوباما برای بازیابی اقتصاد آمریکا دچار خلل می‌شوند و اگر امنیت اسرائیل به‌خطر بیفتد، قطعا اوباما شاهد فشارهای جدی برای دخالت دامنه‌دار خواهد بود.

 

پس عقل حکم می‌کند که قبل از درافتادن در چنین مخمصه‌ای تمام تلاش‌ها برای پیش‌گیری از آن به عمل آید. اوباما نمی‌خواهد بار دیگر شاهد گسترش تظاهرات ضدجنگ در خیابان‌های کشورش باشد. اوباما تجربه جنگ عراق را فراموش نکرده که در آن تا زمان سقوط بغداد همه‌چیز پیش‌بینی شده بود اما تمام دردسرها درست پس از جشن پیروزی شروع شد!

این سرگشتگی و نابسامانی در سیاست خارجی آمریکاست که باعث می‌شود دست به دامان دولتی شود که چندی پیش آن را نامشروع خواند و اعلام کرد دیگر آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

از همه این‌ها گذشته، باراک اوباما در سیاست‌ورزی به حد کفایت از ذکاوت برخوردار است تا بداند که دست‌هایی در خاورمیانه تلاش می‌کنند تا شرایط را به خطوط قرمز اعلام شده او نزدیک کنند. آنچه وی کم دارد شجاعتی است که این دست‌ها را به‌واسطه آن قطع و یا رسوا کند.

اوباما در مواجهه با این قضیه قاعدتا مجبور است از خود واکنشی نشان دهد اما نه واکنشی که منجر به تغییر موازنه قوا به نفع قوای سلفی شده و نه چشم‌اندار کنفرانس صلح ژنو 2 را منتفی کند. واکنش اوباما به ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه احتمالا «ترکیبی از ذکاوت و عدم شجاعت» خواهد بود. او کاری می‌کند که نگویند بیکار مانده اما اقدامی را پیشه خواهد کرد که کمترین هزینه را برایش داشته باشد و از این رو شرایط در عمل تغییر نخواهد کرد.

مخالفت آلمان با مداخله نظامی غرب در سوریه

سخنگوی دولت آلمان ضمن مخالفت با اجرای راهکاری نظامی درباره سوریه، از راه‌حلی سیاسی برای حل بحران موجود حمایت کرد.

به نقل از  خبرگزاری آلمان، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان مخالفت خود را با اقدام نظامی علیه دولت سوریه اعلام کرد.

«اشتفان زایبرت» سخنگوی دولت در این مورد گفت: «ما راهکاری نظامی را در این زمینه دنبال نمی‌کنیم و اعتقادی نداریم که اقدام نظامی از خارج از سوریه بتواند مشکل این کشور را حل کند. به جای این باید در این کشور به دنبال راه حل سیاسی بود.»

این در حالی است که «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که پنتاگون منتظر دستور رئیس‌جمهور این کشور است و در صورت صدور حکم وی، به سوریه حمله خواهند کرد. 

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز در تماس با همتای سوری‌اش، صدور مجوز بازرسی کارشناسان سازمان ملل از منطقه حادثه‌دیده «الغوطه» را خواستار شد.

نیروی دریایی آمریکا در صدد است حضور خود در مدیترانه را با چهار کشتی مسلح به موشک کروز افزایش دهد و برای حمله احتمالی علیه سوریه آماده می‌شود.

چهارشنبه هفته گذشته مخالفان دولت سوریه با انتشار تصاویری از حمله شیمیایی به منطقه «غوطه» در حومه دمشق، دولت را به انجام این حمله متهم کردند.

این در حالی است که مقامات مختلف سوری این ادعا را قویا رد کرده و آن را فضاسازی مخالفان همزمان با ورود بازرسان سازمان ملل به سوریه خوانده‌اند. بازرسان سازمان ملل به سرپرستی «اکه سلستروم» سوئدی به سوریه رفته‌اند تا منطقه «خان‌العسل» و دو منطقه دیگر را که در چند ماه گذشته هدف حمله شیمیایی مخالفان قرار گرفته، بررسی کنند.

 

استرالیا نسبت به مداخله نظامی در سوریه هشدار داد
کوین راد: شرایط سوریه همانند شرایط عراق قبل از شروع حمله آمریکاست

نخست‌وزیر استرالیا شرایط فعلی سوریه را به جنگ عراق تشبیه کرد و گفت: همه ما به یاد داریم که بحران و جنگ در عراق براساس اطلاعاتی که کاملا نادرست بود، ایجاد شد.

 به نقل از روزنامه استرالین، درحالیکه آمریکا و انگلیس به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در اطراف دمشق به دنبال گزینه نظامی هستند، کوین راد نخست وزیر استرالیا درباره دخالت نظامی در این کشور هشدار داد.

کوین راد خواستار حفظ آرامش و اتخاذ ابزارهای مناسب برای پاسخگویی به اتهامات وارد شده در زمینه سلاح شیمیایی و کشته شدن بیش از 300 نفر در سوریه شد.

براساس این گزارش، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس اخیرا درباره اوضاع سوریه شدیدا ابراز نگرانی کردند و درحال بررسی گزینه های مختلف با مشاوران امنیتی خود هستند.

راد با اشاره به اینکه نمی‌تواند درباره استفاده از گزینه نظامی توسط آمریکا حدس و گمان بزند افزود: به عقیده من استفاده از نیروی نظامی کاملا غیرسازنده و غیرعاقلانه است.

وی در عین حال گفت که دولت سوریه باید به بازرسان سازمان ملل اجازه دهد که از مناطقی که گفته می‌شود هدف حمله قرار گرفته بازدید کنند.

نخست وزیر استرالیا که با شبکه ABC آمریکا مصاحبه می‌کرد، تاکید کرد که این بسیار مهم است که ما اول واقعیات را بفهمیم بعد درباره اوضاع سوریه تصمیم گیری منطقی کنیم.

وی شرایط فعلی سوریه را به جنگ عراق تشبیه کرد و گفت که همه ما به یاد داریم که بحران و جنگ در عراق براساس اطلاعاتی که کاملا نادرست بودند ایجاد شد.

 
حملۀ شیمیائی 21 اوت بوده، درصورتیکه ویدئو ها درتاریخ 20 اوت پست شده اند. چون سوریه ازنظرساعت جلوتر ازآمریکا محل یوتیوب است(6ساعت) بنابراین ویدئو ها درآخرین ساعات 19 اوت پست شده اند. این عمل جنایتکارانه ازپیش طرح ریزی شده است. اگردولت سوریه این عمل راآن هم زمانیکه هیئت اکتشافی سازمان ملل درآن جاست انجام داده باشد دیوانه ترین حکومت تاریخ خواهدبود.
که البته اینچنین نیست.
On the internet, in particular, reports are circulating that news of the incident carrying accusations against Syrian government was published several hours before the so-called attack. So, this heinous crime of chemical attack was a pre-planned action.
Chemical attack was reported on 21 of Aug, but videos dates are 20 of Aug.
YouTube - Video's uit deze e-mail







August 25th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی